tisdag 13 september 2011

Jag gör slut nu.

Kära Google.

Jag skriver det här brevet för att du och jag har nått vägs ände. Länge var du min bästa vän, min kamrat i cyberrymden som alltid ställde upp och löste mina problem på ett enkelt, smidigt och trevligt sätt. Jag gillade din tanke - Don't be evil! - och du levde upp till mina förväntningar.

På sistone har det dock börjat knaka i fogarna. Egentligen handlar allting om din nya bästis Chrome. Chrome och jag, vi är inte kompisar. För, ser du, jag gillar Opera. Jag har egentligen inget emot Chrome, men det råkar vara så att jag och Opera har hängt ett tag och trivs rätt bra med varandra. När du då lanserade GooglePlus, som av suspekta anledningar inte fungerar i Opera (om du mot förmodan inte vet vad jag syftar till så läs t ex här: http://english.edgeoftheworld.cz/2011/07/08/google-and-opera-the-workaround/ ), då blev jag lite putt, minst sagt. Men jag stod ut ett tag till.

För ett tag sen sparkade jag igång den här lilla bloggen. Jag trivs bra med den. Vi är vänner, bloggen och jag. Döm då om min förvåning när jag nyligen provade det "uppdaterade Blogger-gränssnittet" och möts av meddelandet "Din browser stöds inte längre av Blogger. Stöter du på problem tycker vi att du ska prova Chrome." Jag ignorerade meddelandet och försökte skriva inlägg ändå, men det försvann, och därmed känner jag att vårt förhållande har nått en slutpunkt.

Jag förstår att ni vill att jag ska använda er egen browser. Det jag inte förstår är varför ni vill tvinga mig att göra det. Jag tenderar att bli lite obstinat och bångstyrig när jag blir tvingad, ser ni, och därför så ämnar jag nu byta såväl blogghost som email. Funderar på att välja fripost.org för mina mailbehov; det är ändå mer i tiden med lokalt och närproducerat än med storföretag.

Så, jag gör slut. Jag flyttar, till fripost och kanske wordpress, vad som helst som inte är ert. Hem till mamma, om allt annat fallerar. Tack, och adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar